
Różni producenci stosują własne konstrukcje rozruszników, bazujących na formułach produkcyjnych, gdzie jedna formuła ma zastosowanie do szeregu pojazdów o zbliżonych parametrach silników. Stąd mogą brać się znaczące różnice konstrukcyjne między producentami, co oczywiście nie wpływa w żaden sposób na sprawność rozrusznika w tym samym zastosowaniu.
Ogólną zasadą dla producentów jest zachowanie tego samego modułu zęba co wieniec koła zamachowego, co można osiągnąć przy różnych ilościach zębów w zębatce. Dość spójne wprowadzenie do tego tematu można znaleźć na przykład pod adresem:
Oczywiście do różnej ilości zębów w zębniku musi być także dostosowana w odpowiedni sposób głowica rozrusznika tak, aby zębniki pracowały zawsze na wspólnej powierzchni podziałowej. O to dbają już producenci, my ze swojej strony zapewniamy, że pod jedną referencją zawsze znajdą się rozruszniki dopasowane do danego typu pojazdu, mimo ich możliwych różnic konstrukcyjnych.
Ekologia odgrywa coraz większą rolę w działalności firm, w tym także w firmie Polstarter podczas uszlachetniania rozrusznika i alternatora. Nasza firma dąży do minimalizowania negatywnego wpływu na środowisko naturalne poprzez przyjęcie szeregu środków i praktyk ekologicznych.
Oto kilka przykładów, jak Polstarter dba o środowisko w procesie uszlachetniania rozruszników i alternatorów:
W celu rozstrzygnięcia dylematu: czy alternator działa poprawnie, wystarczy mieć dowolny sprawny przyrząd mierzący napięcie stałe o odpowiednim zakresie pomiarowym i wykonać kilka prostych pomiarów.
Proponujemy postępować według następującej procedury:
Gdy stwierdziliśmy, że kontrolka zgasła i pomierzone napięcia spełniają podane wyżej warunki – można uznać, iż alternator w danej chwili działa poprawnie.
Niespełnienie podanych kryteriów napięciowych lub niezgaszenie kontrolki świadczy, że mamy problem z pracą alternatora. Gdy zależy nam na próbie zdiagnozowania przyczyny niesprawności warto wykonać jeszcze dodatkowe czynności i pomiary.
Na podstawie wykonanych pomiarów i obserwacji kontrolki można wstępnie ocenić przyczynę niesprawności alternatora i ułatwi to podjęcie właściwych decyzji w celu usunięcia usterki.
Pomocną w diagnozie może być tabela zawierająca relacje między stwierdzonymi objawami i ich możliwymi przyczynami.
Włącznik elektromagnetyczny odpowiada za połączenie silnika rozrusznika z akumulatorem w momencie podania napięcia sterującego ze stacyjki lub odpowiedniego sterownika w samochodzie. Ze względu na bardzo duże prądy występujące podczas rozruchu wszystkie elementy tego wysokoprądowego obwodu muszą być starannie zaprojektowane i dobrze utrzymane. Niewłaściwa jakość któregokolwiek elementu skutkuje obniżeniem mocy rozwijanej przez rozrusznik z powodu powstawania dodatkowego spadku napięcia zasilającego silnik rozrusznika.
Zasada działania włącznika elektromagnetycznego rozrusznika.
Budowa i zasada działania rozrusznika.
Rozruszniki systematycznie podlega nieustannej modernizacji. Coraz lepiej spełniają podstawowe wymagania i stają się coraz bardziej niezawodne. Mimo światowej tendencji do typizacji, istnieje dziś kilka tysięcy typów rozruszników. Wiele typów różni się tylko parametrami geometrycznymi związanymi ze sposobem mocowania w silniku.
We wszystkich rozrusznikach możemy wyróżnić następujące układy i podzespoły:
W uproszczeniu można stwierdzić, iż rozrusznik składa się z trzech zasadniczych układów:
Części związane z przetwarzaniem energii to silnik elektryczny(części: 9,8,4,10,2).Transmisja energii to części 5 i 7.
Zanim uznasz, że twój rozrusznik jest wadliwy należy wyeliminować inne możliwe przyczyny niewłaściwej pracy rozrusznika. Spróbuj postępować według poniższej procedury.
Nigdy nie włączaj rozrusznika na dłużej niż 5 do 10 sekund, a kolejne załączenia po kilkudziesięciu sekundach.
Porównaj zmierzone napięcie z poprzednim pomiarem. Jeżeli różnica napięcia między tymi pomiarami przekracza 0,5V, świadczy to o wadliwej instalacji elektrycznej pojazdu.
Warto pamiętać, że proponowane pomiary są jedynie pomocą w diagnozie sprawności rozrusznika.
Source; Mieczysław DZIUBIŃSKI, Krzysztof KWIATKOWSKI „WSPOŁPRACA REGULATORA MULTIFUNKCYJNEGO,Z ELEKTRONICZNIE STEROWANYM WTRYSKIEM PALIWA”, BOSCH-Multifunktionsregler – BOSCH Berufsschul 2003/2 „METODY DIAGNOZOWANIA ROZRUSZNIKÓW SAMOCHODOWYCH’’ Krzysztof PlizgaIgnacy DUDZIKOWSKI*, Stanisław JANISZEWSKI* ANALIZA PARAMETRÓW ROZRUSZNIKÓW SAMOCHODOWYCH O MAGNESACH TRWAŁYCH, Prace Naukowe Instytutu Maszyn, Napedów i Pomiarów Elektrycznych, Nr 48 Politechniki Wrocławskiej Nr 48, Studia i Materiały Nr 20 2000, WPŁYW STANU AKUMULATORA NA MOŻLIWOŚCI ROZRUCHU POJAZDÓW M. Dziubiński, J. Ocioszyński, S. Walusiak Elektrotechnika i Elektronika SamochodowaPN-78/S-76121 Wyposażenie elektryczne pojazdów samochodowych -- Rozruszniki -- Zazębienia, PN-85/S-76001 Pojazdy silnikowe -- Wyposażenie elektryczne -- Ogólne wymagania i badania, PN-S-76001:1985 Pojazdy silnikowe -- Wyposażenie elektryczne -- Ogólne wymagania i badania, Thermal Design Challenges in Automotive Alternator Power Electronics, www.electronics-cooling.com, IEEE TRANSACTIONS ON POWER ELECTRONICS, VOL. 19, NO. 3, MAY 2004, Automotive Power Generation and Control, David J. Perreault, Member, IEEE, and Vahe Caliskan, Australasian Universities Power Engineering Conference (AUPEC 2004), 26-29 September 2004, Brisbane, AustraliaEXTRACTING MORE POWER FROM THE LUNDELL CAR ALTERNATOR , D.M. Whaley, W.L. Soong and N. Ertugrul, Anlasser von Mitsubishi Electric Inc., modifiziert zum Einsatz ..., www.guzzi-karl.de/ Planetary Gearset, Umlaufgetriebe, /www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=DkkeSiAZrM4Bosch Diagnostics Software ESI[tronic], METODY DIAGNOZOWANIA ROZRUSZNIKÓW SAMOCHODOWYCH Krzysztof Plizga, "Diagnostyka układu zasilania energią elektryczną pojazdu samochodowego ", dr inż. Jarosław Paszkowski, Fehlerkatalog (Kundenbeanstandungen) Inhaltsverzeichnis – Biuletyn firmy Bosch
Adres siedziby
ul. Elbląska 125
80-718 Gdańsk
Produkcja Kwidzyn
Nowy Dwór 1
82-500 Kwidzyn
Magazyn
ul. Tczewska 24
83-000 Pruszcz Gdański
Adres e-mail
polstarter@polstarter.pl
ul. Elbląska 125,
80-718 Gdańsk
Nowy Dwór 1,
82-500 Kwidzyn
ul. Tczewska 24,
83-000 Pruszcz Gdański