Jak w prosty sposób zdiagnozować rozrusznik

Jak w prosty sposób zdiagnozować rozrusznik

Zanim uznasz, że twój rozrusznik jest wadliwy należy wyeliminować inne możliwe przyczyny niewłaściwej pracy rozrusznika. Spróbuj postępować według poniższej procedury.

  1. Gdy rozrusznik nie reaguje na przekręcenie stacyjki do pozycji startu - sprawdź przyrządem lub kontrolką czy napięcie pojawia się na zacisku 50 rozrusznika (cienki przewód). Brak napięcia może świadczyć o wadliwej instalacji elektrycznej pojazdu.
  2. Jeśli rozrusznik kręci silnikiem ale słabo – wykonaj woltomierzem dwa pomiary zgodnie z poniższymi ilustracjami. Oba pomiary należy wykonywać podczas rozruchu w kolejnych załączeniach rozrusznika.

Nigdy nie włączaj rozrusznika na dłużej niż 5 do 10 sekund, a kolejne załączenia po kilkudziesięciu sekundach.

 

  • Pomiar pierwszy - zmierz napięcie na klemach akumulatora podczas pracy rozrusznika - gdy pomierzone napięcie będzie mniejsze niż 8V świadczy to o rozładowanym lub wadliwym akumulatorze.
  • Pomiar drugi - wykonaj pomiar napięcia między zaciskiem zasilającym rozrusznik i obudową rozrusznika. Podobnie jak przy pierwszym pomiarze napięcie nie powinno być mniejsze niż 8V.
  • Porównaj zmierzone napięcie z poprzednim pomiarem. Jeżeli różnica napięcia między tymi pomiarami przekracza 0,5V, świadczy to o wadliwej instalacji elektrycznej pojazdu.

 

Warto pamiętać, że proponowane pomiary są jedynie pomocą w diagnozie sprawności rozrusznika.

 

Source; Mieczysław DZIUBIŃSKI, Krzysztof KWIATKOWSKI „WSPOŁPRACA REGULATORA MULTIFUNKCYJNEGO,Z ELEKTRONICZNIE STEROWANYM WTRYSKIEM PALIWA”, BOSCH-Multifunktionsregler – BOSCH Berufsschul  2003/2 „METODY DIAGNOZOWANIA ROZRUSZNIKÓW SAMOCHODOWYCH’’ Krzysztof PlizgaIgnacy DUDZIKOWSKI*, Stanisław JANISZEWSKI* ANALIZA PARAMETRÓW ROZRUSZNIKÓW SAMOCHODOWYCH O MAGNESACH TRWAŁYCH, Prace Naukowe Instytutu Maszyn, Napedów i Pomiarów Elektrycznych, Nr 48 Politechniki Wrocławskiej Nr 48, Studia i Materiały Nr 20 2000, WPŁYW STANU AKUMULATORA NA MOŻLIWOŚCI ROZRUCHU POJAZDÓW M. Dziubiński, J. Ocioszyński, S. Walusiak Elektrotechnika i Elektronika SamochodowaPN-78/S-76121 Wyposażenie elektryczne pojazdów samochodowych -- Rozruszniki -- Zazębienia, PN-85/S-76001 Pojazdy silnikowe -- Wyposażenie elektryczne -- Ogólne wymagania i badania, PN-S-76001:1985 Pojazdy silnikowe -- Wyposażenie elektryczne -- Ogólne wymagania i badania, Thermal Design Challenges in Automotive Alternator Power Electronics, www.electronics-cooling.com, IEEE TRANSACTIONS ON POWER ELECTRONICS, VOL. 19, NO. 3, MAY 2004, Automotive Power Generation and Control, David J. Perreault, Member, IEEE, and Vahe Caliskan, Australasian Universities Power Engineering Conference (AUPEC 2004), 26-29 September 2004, Brisbane, AustraliaEXTRACTING MORE POWER FROM THE LUNDELL CAR ALTERNATOR , D.M. Whaley, W.L. Soong and N. Ertugrul, Anlasser von Mitsubishi Electric Inc., modifiziert zum Einsatz ..., www.guzzi-karl.de/ Planetary Gearset, Umlaufgetriebe, /www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=DkkeSiAZrM4Bosch Diagnostics Software ESI[tronic], METODY DIAGNOZOWANIA ROZRUSZNIKÓW SAMOCHODOWYCH Krzysztof Plizga, "Diagnostyka układu zasilania energią elektryczną pojazdu samochodowego ", dr inż. Jarosław Paszkowski, Fehlerkatalog (Kundenbeanstandungen) Inhaltsverzeichnis – Biuletyn firmy Bosch

Kontakt

Czas, by porozmawiać- dane kontaktowe

Adres siedziby
ul. Elbląska 125
80-718 Gdańsk

Produkcja Kwidzyn
Nowy Dwór 1
82-500 Kwidzyn

Magazyn
ul. Tczewska 24
83-000 Pruszcz Gdański

Adres e-mail
polstarter@polstarter.pl

Produkcja Gdańsk
pin

Produkcja Gdańsk

ul. Elbląska 125,

80-718 Gdańsk

pin

Produkcja Kwidzyn

Nowy Dwór 1,

82-500 Kwidzyn

pin

Magazyn

ul. Tczewska 24,

83-000 Pruszcz Gdański