W celu rozstrzygnięcia dylematu: czy alternator działa poprawnie, wystarczy mieć dowolny sprawny przyrząd mierzący napięcie stałe o odpowiednim zakresie pomiarowym i wykonać kilka prostych pomiarów.
Proponujemy postępować według następującej procedury:
- Bez uruchamiania silnika, podłączyć do akumulatora przyrząd pomiarowy zgodnie z poniższym rysunkiem, dokonać pomiaru napięcia i zapamiętać wskazania woltomierza.
- Uruchomić silnik i obserwować czy zgasła kontrolka ładowania akumulatora. Niezależnie od stanu kontrolki nie przerywamy eksperymentów.
- Uruchomionemu silnikowi pozwalamy na dwuminutową pracę bez załączania obciążenia. Zwłoka czasowa jest podyktowana tym, iż niektóre nowsze konstrukcje samochodów nie uruchamiają natychmiastowo pracy alternatora mimo zgaszenia kontrolki.
- Ponownie zmierzyć napięcie na zacisku akumulatora. Pomierzone napięcie bez załączonych obciążeń powinno wynosić powyżej 13 V na tzw. wolnych obrotach. Porównać wynik z poprzednim pomiarem. Wzrost napięcia świadczy o doładowywaniu akumulatora ale, nie jest to jeszcze informacja wystarczająca do oceny poprawności pracy alternatora.
- Załączyć dmuchawę na maksymalne obroty i ogrzewanie tylnej szyby i przy obrotach silnika rzędu 2000 obr/min ( około dwukrotnie większa niż bieg jałowy), ponownie zmierzyć napięcie akumulatora. Przy poprawnej pracy alternatora napięcie powinno wynosić nie mniej niż 13,5V.
Gdy stwierdziliśmy, że kontrolka zgasła i pomierzone napięcia spełniają podane wyżej warunki – można uznać, iż alternator w danej chwili działa poprawnie.
Niespełnienie podanych kryteriów napięciowych lub niezgaszenie kontrolki świadczy, że mamy problem z pracą alternatora. Gdy zależy nam na próbie zdiagnozowania przyczyny niesprawności warto wykonać jeszcze dodatkowe czynności i pomiary.
- Sprawdzić czy alternator podczas pracy emituje nietypowe buczenie na skutek uszkodzenia diod prostowniczych, lub słychać głośną pracę na skutek uszkodzonego łożyska.
- Czy pasek napędowy jest wystarczająco napięty. Luźny pasek uniemożliwia osiąganie pełnej wydajności prądowej alternatora.
- Zaobserwować czy wirnik alternatora obraca się odpowiednio do obrotów koła pasowego alternatora (dotyczy to alternatorów z kołem pasowym ze sprzęgłem jednokierunkowym, z tzw. wolnobieżką). W przypadku niektórych uszkodzeń koła pasowego, wirnik alternatora nie będzie napędzany mimo obrotów jego koła pasowego.
- Dokonać dodatkowego pomiaru bezpośrednio na zaciskach alternatora zgodnie z poniższym rysunkiem. Wyniki tego pomiaru porównujemy z napięciem na alternatorze. Przy poprawnej instalacji elektrycznej samochodu różnica wskazań woltomierza nie powinna być większa niż 0,1V. Większa różnica pomierzonych wartości świadczy o wadach instalacji (kiepskie klemy na zaciskach akumulatora, brak masy na korpusie silnika, wadliwie podłączony alternator, itp).
Na podstawie wykonanych pomiarów i obserwacji kontrolki można wstępnie ocenić przyczynę niesprawności alternatora i ułatwi to podjęcie właściwych decyzji w celu usunięcia usterki.
Pomocną w diagnozie może być tabela zawierająca relacje między stwierdzonymi objawami i ich możliwymi przyczynami.