PL EN ES

ZASADA DZIAŁANIA WŁĄCZNIKA ELEKTROMAGNETYCZNEGO

wstecz
ZASADA DZIAŁANIA WŁĄCZNIKA ELEKTROMAGNETYCZNEGO

Włącznik elektromagnetyczny odpowiada za połączenie silnika rozrusznika z akumulatorem w momencie podania napięcia sterującego ze stacyjki lub odpowiedniego sterownika w samochodzie. Ze względu na bardzo duże prądy występujące podczas rozruchu wszystkie elementy tego wysokoprądowego obwodu muszą być starannie zaprojektowane i dobrze utrzymane. Niewłaściwa jakość któregokolwiek elementu skutkuje obniżeniem mocy rozwijanej przez rozrusznik z powodu powstawania dodatkowego spadku napięcia zasilającego silnik rozrusznika.



W włączniku występują dwa styki nieruchome i styk ruchomy ( zwora ). Styk ruchomy jest poruszany wciąganym rdzeniem (sworzniem). W obecnie budowanych rozrusznikach łącznik elektromagnetyczny jest często elementem konstrukcji mechanicznej związanej z systemem przemieszczania tzw. bendiksu.



Zasada działania włącznika elektromagnetycznego rozrusznika.

1. Stan początkowy
Stacyjka wyłączona. Wieniec koła zamachowego i zębnik rozrusznika są oddalone od siebie.

2. Faza pierwsza
Po załączeniu stacyjki w pozycję - rozruch silnika na zacisku 50 włącznika pojawia się napięcie.
W obu cewkach płynie prąd wytwarzając dwa sumujące się strumienie wciągające sworzeń włącznika. Cewka o większym przekroju drutu wraz z szeregowo włączonym silnikiem tworzy obwód o małej oporności. Skutkiem tego jest duży prąd, duży strumień magnetyczny, duża siła wciągająca. Sworzeń jest wciągany i: zębnik jest przesuwany do koła zamachowego, styki 30 i 45 są zwarte. Czas trwania tej fazy trwa poniżej 1 sekundy.

3. Faza druga
Zwarte styki włącznika i stacyjka nadal włączona w pozycji rozruchu silnika. Z chwilą zwarcia styków włącznika ( 30 i 45), zanika prąd w cewce o większym przekroju bo obydwa końce uzwojenia mają ten sam potencjał czyli +12V. Sworzeń pozostaje w pozycji wciągniętej, bo do podtrzymania tego stanu wystarczy dużo mniejszy strumień  magnetyczny. Następuje właściwy start silnika rozrusznika.

4. Faza trzecia
Zwarte styki włącznika - stacyjka wyłączona. Styki włącznika ( 30 i 45) są jeszcze przez krótką chwilę nadal zwarte. Zacisk włącznika 50 przestaje być zasilany. Obie cewki są teraz połączone szeregowo i zasilane od strony styku 45. Tak połączone cewki wytwarzają strumienie w przeciwnych kierunkach. Ponieważ prąd jest wspólny dla obu uzwojeń a ilości zwojów są porównywalne, to sumaryczny strumień jest znikomy i sworzeń wraca do położenia spoczynkowego. Styki 30 i 45 stają się rozwarte.

 

 

 

 

 

 

Żródło pochodzenia/ Polecamy literaturę; Mieczysław DZIUBIŃSKI, Krzysztof KWIATKOWSKI „WSPOŁPRACA REGULATORA MULTIFUNKCYJNEGO,Z ELEKTRONICZNIE STEROWANYM WTRYSKIEM PALIWA”, BOSCH-Multifunktionsregler – BOSCH Berufsschul  2003/2 „METODY DIAGNOZOWANIA ROZRUSZNIKÓW SAMOCHODOWYCH’’ Krzysztof PlizgaIgnacy DUDZIKOWSKI*, Stanisław JANISZEWSKI* ANALIZA PARAMETRÓW ROZRUSZNIKÓW SAMOCHODOWYCH O MAGNESACH TRWAŁYCH, Prace Naukowe Instytutu Maszyn, Napedów i Pomiarów Elektrycznych, Nr 48 Politechniki Wrocławskiej Nr 48, Studia i Materiały Nr 20 2000, WPŁYW STANU AKUMULATORA NA MOŻLIWOŚCI ROZRUCHU POJAZDÓW M. Dziubiński, J. Ocioszyński, S. Walusiak Elektrotechnika i Elektronika SamochodowaPN-78/S-76121 Wyposażenie elektryczne pojazdów samochodowych -- Rozruszniki -- Zazębienia, PN-85/S-76001 Pojazdy silnikowe -- Wyposażenie elektryczne -- Ogólne wymagania i badania, PN-S-76001:1985 Pojazdy silnikowe -- Wyposażenie elektryczne -- Ogólne wymagania i badania, Thermal Design Challenges in Automotive Alternator Power Electronics, www.electronics-cooling.com, IEEE TRANSACTIONS ON POWER ELECTRONICS, VOL. 19, NO. 3, MAY 2004, Automotive Power Generation and Control, David J. Perreault, Member, IEEE, and Vahe Caliskan, Australasian Universities Power Engineering Conference (AUPEC 2004), 26-29 September 2004, Brisbane, AustraliaEXTRACTING MORE POWER FROM THE LUNDELL CAR ALTERNATOR , D.M. Whaley, W.L. Soong and N. Ertugrul, Anlasser von Mitsubishi Electric Inc., modifiziert zum Einsatz ..., www.guzzi-karl.de/ Planetary Gearset, Umlaufgetriebe, /www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=DkkeSiAZrM4Bosch Diagnostics Software ESI[tronic], METODY DIAGNOZOWANIA ROZRUSZNIKÓW SAMOCHODOWYCH Krzysztof Plizga, "Diagnostyka układu zasilania energią elektryczną pojazdu samochodowego ", dr inż. Jarosław Paszkowski, Fehlerkatalog (Kundenbeanstandungen) Inhaltsverzeichnis – Biuletyn firmy Bosch
Strony internetowe - odee.pl