PL EN ES

JAK SAMODZIELNIE OCENIĆ CZY ALTERNATOR DZIAŁA POPRAWNIE.

wstecz
JAK SAMODZIELNIE OCENIĆ CZY ALTERNATOR DZIAŁA POPRAWNIE.

W celu rozstrzygnięcia dylematu: czy alternator działa poprawnie, wystarczy mieć dowolny sprawny przyrząd mierzący napięcie stałe o odpowiednim zakresie pomiarowym i wykonać kilka prostych pomiarów.


Proponujemy postępować według następującej procedury:

 

  • Bez uruchamiania silnika, podłączyć do akumulatora przyrząd pomiarowy zgodnie z poniższym rysunkiem,  dokonać pomiaru napięcia i zapamiętać wskazania woltomierza.
  • Uruchomić silnik i obserwować  czy zgasła kontrolka ładowania akumulatora. Niezależnie od stanu kontrolki nie przerywamy eksperymentów.
  • Uruchomionemu  silnikowi pozwalamy na dwuminutową pracę bez załączania  obciążenia. Zwłoka czasowa jest podyktowana tym, iż niektóre nowsze konstrukcje samochodów nie uruchamiają natychmiastowo pracy alternatora mimo zgaszenia kontrolki.
  • Ponownie zmierzyć napięcie na zacisku akumulatora. Pomierzone napięcie bez załączonych obciążeń powinno wynosić powyżej 13 V na tzw. wolnych obrotach. Porównać wynik z poprzednim pomiarem. Wzrost napięcia świadczy o doładowywaniu akumulatora ale, nie jest to jeszcze informacja wystarczająca do oceny poprawności pracy alternatora.

 

  • Załączyć dmuchawę na maksymalne obroty i ogrzewanie tylnej szyby i przy obrotach silnika rzędu 2000 obr/min ( około dwukrotnie większa niż bieg jałowy), ponownie zmierzyć napięcie akumulatora. Przy poprawnej pracy alternatora napięcie powinno wynosić nie mniej niż 13,5V.


 

 

 

 

 

 

Gdy stwierdziliśmy, że kontrolka zgasła i pomierzone napięcia spełniają podane wyżej warunki – można uznać, iż alternator w danej chwili działa poprawnie. 

Niespełnienie podanych kryteriów napięciowych lub niezgaszenie kontrolki świadczy, że mamy problem z pracą alternatora. Gdy zależy nam na próbie zdiagnozowania przyczyny niesprawności warto wykonać jeszcze dodatkowe czynności i pomiary.

  • Sprawdzić czy alternator podczas pracy emituje nietypowe buczenie na skutek uszkodzenia diod prostowniczych, lub słychać głośną pracę na skutek uszkodzonego łożyska.
  • Czy pasek napędowy jest wystarczająco napięty. Luźny pasek uniemożliwia osiąganie pełnej wydajności prądowej alternatora.
  • Zaobserwować czy wirnik alternatora obraca się odpowiednio do obrotów koła pasowego alternatora (dotyczy to alternatorów z kołem pasowym ze sprzęgłem jednokierunkowym, z tzw. wolnobieżką). W przypadku niektórych uszkodzeń koła pasowego, wirnik alternatora nie będzie napędzany mimo obrotów jego koła pasowego.
  • Dokonać dodatkowego pomiaru bezpośrednio na zaciskach alternatora zgodnie z poniższym rysunkiem. Wyniki tego pomiaru porównujemy z napięciem na alternatorze. Przy poprawnej instalacji elektrycznej samochodu różnica wskazań woltomierza nie powinna być większa niż 0,1V. Większa różnica pomierzonych wartości świadczy o wadach instalacji (kiepskie klemy na zaciskach akumulatora, brak masy na korpusie silnika, wadliwie podłączony alternator, itp).

 

 

Na podstawie wykonanych pomiarów i obserwacji kontrolki można wstępnie ocenić przyczynę niesprawności alternatora i ułatwi to podjęcie właściwych decyzji w celu usunięcia usterki.
Pomocną w diagnozie może być tabela zawierająca relacje między stwierdzonymi objawami i ich możliwymi przyczynami.

 

Żródło pochodzenia/ Polecamy literaturę; Mieczysław DZIUBIŃSKI, Krzysztof KWIATKOWSKI „WSPOŁPRACA REGULATORA MULTIFUNKCYJNEGO,Z ELEKTRONICZNIE STEROWANYM WTRYSKIEM PALIWA”, BOSCH-Multifunktionsregler – BOSCH Berufsschul  2003/2 „METODY DIAGNOZOWANIA ROZRUSZNIKÓW SAMOCHODOWYCH’’ Krzysztof PlizgaIgnacy DUDZIKOWSKI*, Stanisław JANISZEWSKI* ANALIZA PARAMETRÓW ROZRUSZNIKÓW SAMOCHODOWYCH O MAGNESACH TRWAŁYCH, Prace Naukowe Instytutu Maszyn, Napedów i Pomiarów Elektrycznych, Nr 48 Politechniki Wrocławskiej Nr 48, Studia i Materiały Nr 20 2000, WPŁYW STANU AKUMULATORA NA MOŻLIWOŚCI ROZRUCHU POJAZDÓW M. Dziubiński, J. Ocioszyński, S. Walusiak Elektrotechnika i Elektronika SamochodowaPN-78/S-76121 Wyposażenie elektryczne pojazdów samochodowych -- Rozruszniki -- Zazębienia, PN-85/S-76001 Pojazdy silnikowe -- Wyposażenie elektryczne -- Ogólne wymagania i badania, PN-S-76001:1985 Pojazdy silnikowe -- Wyposażenie elektryczne -- Ogólne wymagania i badania, Thermal Design Challenges in Automotive Alternator Power Electronics, www.electronics-cooling.com, IEEE TRANSACTIONS ON POWER ELECTRONICS, VOL. 19, NO. 3, MAY 2004, Automotive Power Generation and Control, David J. Perreault, Member, IEEE, and Vahe Caliskan, Australasian Universities Power Engineering Conference (AUPEC 2004), 26-29 September 2004, Brisbane, AustraliaEXTRACTING MORE POWER FROM THE LUNDELL CAR ALTERNATOR , D.M. Whaley, W.L. Soong and N. Ertugrul, Anlasser von Mitsubishi Electric Inc., modifiziert zum Einsatz ..., www.guzzi-karl.de/ Planetary Gearset, Umlaufgetriebe, /www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=DkkeSiAZrM4Bosch Diagnostics Software ESI[tronic], METODY DIAGNOZOWANIA ROZRUSZNIKÓW SAMOCHODOWYCH Krzysztof Plizga, "Diagnostyka układu zasilania energią elektryczną pojazdu samochodowego ", dr inż. Jarosław Paszkowski, Fehlerkatalog (Kundenbeanstandungen) Inhaltsverzeichnis – Biuletyn firmy Bosch
Strony internetowe - odee.pl